Ładowarko-zwałowarka w gdańskim Porcie Północnym

07.01.2014

FAMAK zakończył budowę największej polskiej ładowarko-zwałowarki w Porcie Północnym w Gdańsku.

Zaprojektowana, wyprodukowana i uruchomiona przez Famak S.A Ładowarko-Zwałowarka ma długość 122m i waży 700 ton. Jest to największa tego typu maszyna w Polsce, ponieważ została wyposażona w 50-metrowy wysięgnik.

Ładowarko-zwałowarka ŁZKS 1000.50 posiada podwozie z kołowym mechanizmem jazdy,  platformę obrotową z mechanizmem obrotu oraz nadwozie zwodzone z wysięgnikiem koła czerpakowego o maksymalnym promieniu czerpania aż 50 m. To pozwala na zaszeregowanie urządzenia do największych, dotychczas projektowanych ładowarko-zwałowarek. Maksymalny zasięg sypania mierzony na poziomie placu składowego przekracza 59 m i pozwala na samodzielne zapełnienie obu komór placu składowego na całej ich szerokości.

Elementem urabiającym jest koło czerpakowe o średnicy 7,55 m z ośmioma czerpakami o pojemności czerpania 1000 dm3 każdy, co pozwala uzyskać wydajność czerpania 2000 t/godz. oraz  wydajność zwałowania na poziomie 4000 t/godz. Dzięki temu ładowarko-zwałowarka może współpracować z dwoma nowoczesnymi żurawiami portowymi oraz z załadownią wagonów.

Ładowarko-Zwałowarka Kołowo Szynowa ŁZKS 1000.50 będzie obsługiwać place składowe po obu stronach kilkusetmetrowego torowiska o rozstawie szyn 8m. Wzdłuż torowiska usytuowano dwa przenośniki placowe, których zadaniem jest transport nosiwa z rozładowywanych statków. Ładowarko-zwałowarka jako maszyna dwufunkcyjna przeznaczona jest do zwałowania materiałów sypkich poprzez wózek zrzutowy, zasilający, przesyp i przenośnik rewersyjny na plac składowy lub do jego pobierania (ładowania) z placu i przekazywania na przenośniki placowe.

Port Północny z bezpośrednim dostępem do Zatoki Gdańskiej to część Portu Morskiego Gdańsk. W tej części portu odbywa się przede wszystkim przeładunek węgla, ropy naftowej oraz ładunków masowych. Zbudowany w latach 1970-1975 port był sukcesywnie rozbudowywany. W 2007 roku uruchomiono nowoczesny głębokowodny terminal kontenerowy DCT. Port Północny posiada wysokie możliwości przeładunkowe i składowe.